Monday, 23 July 2018

control ;]

http://bahariengineeringconsultant.wordpress.com/2012/01/30/kapal-tanker/
 pada entry kalini saya punya topic bertajuk CONTROL,so control ni juga bermaksud kawal.bila disebutkan dengan kawal ataupon mengawal ini..saya teringat tentang penhgalaman saya sewaktu dilaut semasa saya menjalani praktikel selama 1 tahun.saya menaiki kapal yang diberi nama Bunga Kelana 9 .kapten kapal pada waktu itu ialah kapten Abdullah Syawal yang berasal dari Pahang.seorang kapten yang tegas dalam kerjanya dan berpengalaman
http://www.tradekorea.com/product/detail/P264339/hydraulic-steering-system.html
         nak dijadikan cerita.kapal kami dijadualkn untuk ke pelabuhan pada 1500H di Sri racha,thailand oleh pilot di kawasan itu..2 jam sebelum pick up anchor capt menyuruh pegawai bertugas iaitu sec mate Yasir utk membuat test gear.seperti arahan yang diberikan oleh syarikat kami,setelah sec mate bersedia...dia mendapati kemudi ataupun rudder kapal tidak dapat bertindak balas mengikut araha yang ditetapkan.seperti yang sedia maklum,kapal saya mempunya 2 hydraulic steering pump untuk mengawal kemudi kapal kami..tetapi malangnya kedua2 steering pump tidak berfungsi...menyebabkan kita tidak dapat mengawal pergerakan kapal meskipun kapal boleh bergerak

       dengan serta merta sec mate Yasir melaporkan kepada capt.capt terus call engine roombertanyakan kepada chief engineer apa sudah terjadi..masa semakin suntuk..capt terus menyuruh chief mate pickup anchor dan serta merta dia call agent,super dan  untuk melaporkan kejadian tersebut,,dia tahu yang jika kapal delay masuk ke port maka syarikat akan kerugian besar,,dia mengambil keputusan utk teruskan juga untuk ke port walaupon dia tahu yang kapal tidak dapat dikawal..untuk tidak mengambil terlalu banyak risiko,dia meminta 4 tug boat daripada port supa bole mengawal kapal stersebut,,

          saya juga berasa cemas kerana ini pertaman kali saya melihat kejadian tersebut,,tetapi saya kagum dengam capt syawal kerana dia mampu utk menhawal keadaan itu danberjaya terus ke port dengan selamat dan on time..dia merupakan idola saya dn saya ingin menjadi capt muda sepertinya insyallah,,,

   selepas cargo operation selesai..kami bersedia utk cast off dengan bantuan 4 tug tadi...super juga naik keatas kapal Bersama shore engineer untuk mengenal pasti masalah tersebut….

    kesimpulannya yang saya ingin beritahu sekarang,,sebagai ketua dalam 1 organisasi,haruslah berfikiran matang dan rasional.selain itu mampu mengawal segala situasi dengan tenang supaya anak kapal berasa yakin dengan kita...sekiann


http://gettyimages.co.uk/detail/news-photo/merchant-navy-captain-hossack-on-the-bridge-of-the-cunard-news-photo/3401431

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...