Friday 21 December 2018

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kembali untuk tahun 2019, haha. So, blog kali ini just untuk menceritakan sedekit pengalaman yang tak seberapa ketika berada di atas merchant ship as a cadet onboard. Macam mana saya boleh terperangkap kat kapal, haa cerita dia cmnie.

Selepas habis ja SPM. Result semua dah keluar masa tu semua budak2 lepasan SPM sibuk memohon U yg diorang minat dan sesuai dengan minat diorang.Last2 saya terjerebak dekat ALAM.hahaha
Yaa, munkin itu dah ditakdirkan dan sebagai manusia just perlu dan harus hadapi apa jua rintangan.kah. Okeyla, 4 tahun akhirnya dah nak habis belajar dekat ALAM .December 2018  final untuk sem 6, perang terakhir sebagai student bakal ditempuh,hahha.

Berbalik kepada topik,banyak pengalaman  di atas kapal, ada yang gembira, ada yang sedih dan ada yang takde perasaan langsung hahaa, ye la,dah sebati dengan cara kehidupan kat atas kapal. Tak cukup tido itu adalah perkara biasa untuk kitaorang hadap. Hari yang paling best adalah hari ahad sebab kitaorang bole cuti tapi tak semua hari ahad cuti, kadang2 hari ahad terpaksa kerja disebabkan kapal berada di port untuk loading/discharging cargo.huhuhu.

paling sedih apabila semua crew yg sign on sama-sama tapi tinggal kita sorang ja yang x sign off.wkakkaa. Itulah lumrah kehidupan.Kadang - kadang kita kena berkoban untuk masa depan kita.betol kan.haha.teringat kembali dimana 7 bulan tak turun darat(shore leave) disebabkan naik kapal VLCC..Just tengok darat dari jauh ja.Apapun bersyukur kerna masih lagi nampak walaupan jarak yg jauh dari kapal.

Okeyla.rasanya takde apa lagi yang nak dicakapkan.Untuk kawan seperjuangan, buat yang terbaik untuk exam.Dan jangan lupa persahabatan kita.All the best for final exam sem 6 dan selamat menempuh alam perkerjaan sebagai pelaut. Here sedikit kenangan saya di atas kapal sebagai seorang kadet.



Chief Mate sign off day

gambar last day sebelum sign off utk kapal kedua

Crew sign off

MT EAGLE TORRANCE



Safety Meeting on BUNGA KASTURI LIMA


GATHERING TIME

SUNDAY FUNDAY



BACK TO ALAM AS SENIOR


MSCR COURSE






FYP DONE




SEM 6




CAVING TIME









No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...