Tuesday 20 March 2018

ULAM - ULAMAN YANG SESUAI DIHIDANGKAN DENGAN BUDU, CENCALOK


Secara umumnya, ulam-ulaman adalah sebahagian daripada tumbuh-tumbuhan yang dimakan secara mentah atau direbus. Seperti sayuran lain, ulam - ulaman mempunyai khasiat dan kelebihan masing-masing. Ulam juga boleh dikategorikan sebagai serat @ fibre. Pada zaman dahulu, kebanyakan kaum wanita menjadikan ulam-ulaman sebagai makanan tambahan untuk penjagaan kesihatan. Jadi tidak hairanlah jika orang-orang tua dapat hidup lama berbanding generasi muda.

Di malaysia, terdapat banyak jenis ulam yang dapat didapati di kawasan sekitar anda. Antara ulam yang dikenali ramai adalah pucuk paku, pucuk ubi kayu, petai, pegaga, salad, jering, timun, ulam raja, terung pipit, pucuk gajus, buah kerdas, daun serai kayu, pucuk midin, kacang botol, bunga kantan dan sebagainya. Banyak kalau nak tulis satu-satu nie.

Ulam-ulaman jika dihidangkan dengan masakan kampung menjadikan kegilaan penduduk tempatan. Jika anda mencuba sekali, pasti anda akan repeat order. Ahh, camtula. Satu pinggan tak cukup, dua ping tak cukup, ganokey tiga pinggan.




nasi yang dihidangkan bersama ulam-ulaman. photo by google






Most ulam-ulaman yang dikenali ramai adalah seperti berikut:


bunga kantan, photo by google



ulam petai, jering dan kerdas, photo by google.


pucuk paku masak lemak, photo by google



No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...