Tuesday 20 March 2018

MOTOR BERKUASA TINGGI

My dream motorcycle......

Assalamualaikum, hari ini saya nk ceritakan tentang motor2 berkuasa tinggi yang menjadi kegilaan saya. Sebenarnya banyk je jenis2 motor yang berkuasa tinggi. Tetapi hanya beberapa motor yang menarik perhatian saya. Saya berharap pada suatu hari nnti saya akan memiliki beberapa buah motosikal tersebut . Tetapi saya ada satu masalah . Ianya adalah kerana ibu saya . Ibu saya tidak  membenarkan saya membeli motor berkuasa tinggi . Ini kerana beliau mengatakan motor tersebut tidak selamat dan membazir . Pada masa yang sama ,nanti saya bekerja di laut . so motor tu hanya akan tersidai di rumah sahaja . tiada siapa yang membawanya . bagi saya ia bukan kerana membazir or what . tetapi ianya adalah minat . saya minat dengan motor berkuasa tinggi .

Apa yang saya tahu adalah motor ini terbahgi kepada dua. 1) naked 2) normal superbike  . naked kerana ianya tiada kepala . Dan normal superbike adalah seperti motor GP. Terdpat bnyak perbezaan antara 1000cc, 700cc dan 250cc. Bezanya adalah, saiz enjin dan power enjin tersebut . Jikalau 1000cc ianya boleh pergi lebih laju .

Antara motor yang saya minat adalah :

kawasaki z800
 (google image)
 Gambar diatas ialah motor jenis kawasaki z800 . ianya kerana motor tersebut 800cc. Ini adalah salah satu motor naked yang saya suka kerana bentuk nya ganas macam kerbau. tank minyak nya sangat bsar . jadi ia boleh menympan banyk minyak . tak silap saya full tank adalah rm50.

kawasaki z1000
(google image)

kawasaki z1000 juga adlah antara yangsaya minati . ia nya 1000cc dan enjin nya 4 stroke. maximum power ialah 140 Bhp @ 1000rpm. perbezaan nya dengan z800 ialah, ianya mempunyai 2 ekzos dan z800 hanya mempunyai satu ekzos. ia tidak dikategori kan sebagai motor naked kerana mempunyai kepala . 
kawasaki H2r
(google image)
ini adalah kawasaki h2r . untuk pengetahuan anda semua motor ini adalah motor paling laju di dunia pada masa kini . motor ini hanya lah 998cc dan mempunyai 6 speed . motor ini boleh pergi dari 0-400 km/h dalam masa 26 saat . cuba lah anda bayang kan bertapa laju nya motor ini . maximum performance motor ini ialah 310 ps @ 14000 rpm .

yamaha R1
(google image)
yamaha R1 . motor ini juga antara motor yang paling laju di dunia . tapi saya tidak beberapa ingat motor ini ditangga ke berapa . yang pasti ianya top 5 motor terlaju di dunia . Motor ini mempunyai berat 206kg . Top speed nya boleh mencecah 285 kmph. Pada masa kini yamaha sedang membuat pelbagai model dan engin motor yang boleh mencecah 300kmph. Dengan itu syarikat yamaha mampu bersaing dengan syarikat motor bertaraf dunia.

Apabila saya sudah berkerja dan saya mampu untuk membeli salah satu dripada motor diatas nanti, saya ingin meminta restu ibu bapa saya. Ini kerana restu ibu bapa sangat lah penting . Saya tidak ingin apa2 terjadi kepada saya nanti. InsyaAllah "ONE DAY"

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...