Tuesday 13 February 2018

LEMBAH BARUN, ANTARA LEMBAH TERINDAH DI DUNIA

 LEMBAH BARUN, NEPAL



Jarang-jarang juga kita mendengar keindahan Negara Nepal diperkatakan bukan, ye laa negara Nepal tidak populor dalam kalangan masyarakat kita. Jika, memperkatakan Negara Amerika Syarikat, semua pasti tahu kan. Entry kali ini ingin ku bercakap tentang salah satu keindahan alam di Negara Nepal.

Sebenarnya, banyak sahaja lokasi menarik dan indah di sana. Salah satunya adalah Lembah Barun yang menjadi pusaka alam milik Nepal. Ia juga disebut sebagai salah satu lembah terindah di dunia. Haa, bukan di Asia ea.

photo google
Lembah Barun ni sebenarnya terletak di antara kawasan negara China dan Negara Nepal. Seluruh bahagian Lembah ini termasuk dalam zon Makulu Barun National Park. Lebih terperinci, lembah ini terletak di kaki gunung Makulu yang terletak di pergunungan Himalaya.

photo google
Di sini, terdapat banyak khazanah alam yang tidak terjangkau olek kita. Permandangan disini pon cukup lawa. Mana tak nya kan, ciptaan tuhan.


Air terjun yang segar, kawasan pergunungan yang hijau, padang rumput dan bunga berwarna - warni di bawah puncak yang penuh salji. Okeyla, sampai di sini sahaja untuk entry kali nie. Harap bermanfaat kepada orang yang membaca.

photo google

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...