Monday 12 February 2018

BOLA BUJUR

Assalamualaikum, bertemu kembali kita pada minggu ini. Seperti yang anda lihat pada tajuk saya kali ini , saya akan mencerita kan tentang permainan yang saya slalu main iaitu ragbi . Ramai orang yang berpendapat bahawa permainan ragbi ini sangat bahaya . Biar saya bagitahu fakta yang pernah saya baca, permainan ragbi adalah permainan yang paling selamat  dan bola sepak adalah permainan yang paling bahaya sekali . Sejauh mana kebenaran itu saya tidak pasti tp bagi saya ianya betul kerana saya merasai nya. Ragbi terbahagi kepada bangak kategori. Antaranya ialah 15 sepasukan, 10 sepasukan dan 7 sepasukan. Saya bermain di posisi scrumhalf . Scrumhalf adalam antara posisi yang penting dalam permainan ragbi kerana posisi ini ialah 'link' antara backline dan forward . Seseorang yang pandai untuk membaca game sahaja yg layak untuk posisi ini . 

Saya bermain ragbi daripada saya berumur 9 tahun. Tetapi saya tidak tersenarai untuk mewakili sekolah rendah untuk ragbi sentuh bawah 12 tahun. Perasaan agak sedih kerana tak dapat wakil sekolah . Tetapi abang saya terpilih untuk mewakili sekolah . Mungkin pada masa itu permikiran saya terhadap ragbi belum meluas . Tapi tak apa . Saya anggap itu sebagai permulaan . 
Tingkatan 2


Tingkatan 4

Di peringkat sekolah menengah saya sekali lagi mencuba nasib untuk mewakili skolah dalam pertandingan ragbi  . Alhamdulillah saya terpilih . Disebabkan saiz badan saya ketika itu sangat lah kecil , saya tidak dapat menyerlah seperti bintang2 ragbi antarabangsa .  hahaha . Saya dimarah berulang kali dengan ketua pasukan. Dengan tubuh badan yg kecil susah untuk meyakin kan seseorang itu yg kita bermain ragbi. Ragbi tackle memerlukan saiz tubuh badan yang agak besar dan solid.



Mewakili Seafarer's Rugby Club
KL TIGER'S 10s

Pengalaman demi pengalaman saya timba sehingga lah harini . Bermain dengan pasukan yg power-power akan membuat kan seorang pemain itu berasa lebih berkeyakinan ketika bermain ragbi. Sekarang saya bermain untuk Bukit Beruang Ragbi Club.  Matlamat utama saya jika bermain sesuatu tournament ialah saya akan 'aim' untuk mendapat kn satu try (goal) . Try pertama saya adalah ketika SBP10 pada tahun 2013. Semenjak daripada itu saya lebih yakin untuk menonjolkan diri dalam setiap tournament. 
 
Bermain dengan kelab-kelab ragbi luar

Pada ketika ini , saya menghadapi sedikit masalah kerana Alam management tidak support permainan rgbi . Jadi agak sukar untuk saya meminta perlepasan untuk sesuatu tournament. Walaubagaimanapun, itu tidak menjadi penghalang untuk saya . Senior di Alam dibenarkan untuk pulang bermalam pada setiap hujung minggu jadi saya akan mencari tournament2 yg berlangsung pada setiap hujung minggu. Itu shaja peluang yg saya poroleh untuk bermain ragbi . 'Safety first' itu lah moto saya kalau bermain ragbi. InsyaAllah saya akan membawa team ragbi Alam untuk ke tournament luar untuk membuka mata management . Amin.
SEAFARERS RUGBY CLUB
SEAFARERS RUGBY TEAM



No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...