Tuesday, 4 December 2018

experience about leadership onboard


Assalamulaikum  semua, bertemu kita lagi . Dan blog ini adalah blog terakhir sebelum aku grad daripada ALAM.  Tajuk yang aku nk crita pada harini adalah berkenaan pengalaman atas kapal berkaitan leadership. So seperti yang anda tahu, setiap kapal  mempunyai top 4 iaitu kapten, chiefmate,chief engineer dan 2nd engineer. Setiap orang ini memainkan peranan dan tugasan mereka yang tersendiri. Bagaimana cara mereka-mereka ini menunjukkan leadership yang baik untuk dijadikan contoh kepada anak2 buah mereka . jikalau mereka sendiri pun buat kerja mcam melepaskan batuk ditangga takkan la anak buat mereka akan bagus? . semestinya mereka akan mengikut langkah top 4 ini.

Saya akan crita kan pengalaman saya degan seorng chiefmate yang bagi saya dia adalah seorang kurang bijak mengawal anak buah nya . dia mengnggap crew2 ini sebagai robot . hanya mengarah sana sini . langsung tak bagi rehat dan kerja yang berterusan drpda 8 pagi sehingga 6 petang . saya pernah bekerja selama  18jam sehari . apabila saya mengatakan bahawa saya sudah keletihan beliau membalas “ saya pun bekerja dari pagi ,kalau syaa boleh buat takkan awak tak boleh buat”. Apabila dia mengatakan sebegitu saya hanya berdiam diri. Saya mmng tak bboleh melawan kerana merekan yang memberi arahan. Sikap sebegitu sangatlah tidak bagus kerana jika terjadi apa2 , mereka juga yang kena jawab dgn banyak pihak .

Mereka ini sepatutnya comply dengan  MLC 2006, berkaitann dgn rest hour . kami semua berkerja hanya untuk menunaikan tanggungjawab bukan nya menjadi kerahan di atas kapal .
Seterusnya, sebagai kapten, mereka seharus nya memantau rest hour anak buah mereka keran itu adlah tanggung kapten di atas kapal . siapa lagi yang ingin menjga crew slain kapten.  Kapten juga terdapat berbagai kerennah . ada yang baik sangat dan ada yang terlalu kejam . sikap  ini haruslah diubah kerana jiga kapten menunjuk kan hasil kerja yang baik, crew juga akan menjalan kan kerja dgn baik. So suma kerja yang diarahka dapat disiapkan dlm jangka masa yang singkat dan tiada sebarang kecelakaan.

Kadang2 top 4 ini melayan crew mengikut nationality . jika dorang tak suka negaara ini so mereka akan memberikan kerja lebih kepada mereka .

Sebagai kesimpulan nya kita berada diatas kapal hendaklah comply dgn company regulation dan mana2 IMO convention yang berkaitan .   ingatlah bahawa crew juga seorang manusia, mereka mencari makan untuk anak bini semasa bekerja , jadi jaga  lah mereka seperti keluarga kita sendiri.




No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...