Assalamulaikum semua,
bertemu kita lagi . Dan blog ini adalah blog terakhir sebelum aku grad daripada
ALAM. Tajuk yang aku nk crita pada
harini adalah berkenaan pengalaman atas kapal berkaitan leadership. So seperti
yang anda tahu, setiap kapal mempunyai
top 4 iaitu kapten, chiefmate,chief engineer dan 2nd engineer. Setiap
orang ini memainkan peranan dan tugasan mereka yang tersendiri. Bagaimana cara
mereka-mereka ini menunjukkan leadership yang baik untuk dijadikan contoh
kepada anak2 buah mereka . jikalau mereka sendiri pun buat kerja mcam
melepaskan batuk ditangga takkan la anak buat mereka akan bagus? . semestinya
mereka akan mengikut langkah top 4 ini.
Saya akan crita kan pengalaman saya degan seorng chiefmate
yang bagi saya dia adalah seorang kurang bijak mengawal anak buah nya . dia
mengnggap crew2 ini sebagai robot . hanya mengarah sana sini . langsung tak
bagi rehat dan kerja yang berterusan drpda 8 pagi sehingga 6 petang . saya
pernah bekerja selama 18jam sehari .
apabila saya mengatakan bahawa saya sudah keletihan beliau membalas “ saya pun
bekerja dari pagi ,kalau syaa boleh buat takkan awak tak boleh buat”. Apabila dia
mengatakan sebegitu saya hanya berdiam diri. Saya mmng tak bboleh melawan
kerana merekan yang memberi arahan. Sikap sebegitu sangatlah tidak bagus kerana
jika terjadi apa2 , mereka juga yang kena jawab dgn banyak pihak .
Mereka ini sepatutnya comply dengan MLC 2006, berkaitann dgn rest hour . kami
semua berkerja hanya untuk menunaikan tanggungjawab bukan nya menjadi kerahan
di atas kapal .
Seterusnya, sebagai kapten, mereka seharus nya memantau rest
hour anak buah mereka keran itu adlah tanggung kapten di atas kapal . siapa
lagi yang ingin menjga crew slain kapten.
Kapten juga terdapat berbagai kerennah . ada yang baik sangat dan ada
yang terlalu kejam . sikap ini haruslah
diubah kerana jiga kapten menunjuk kan hasil kerja yang baik, crew juga akan
menjalan kan kerja dgn baik. So suma kerja yang diarahka dapat disiapkan dlm
jangka masa yang singkat dan tiada sebarang kecelakaan.
Kadang2 top 4 ini melayan crew mengikut nationality . jika dorang tak suka negaara ini so mereka akan memberikan kerja lebih kepada mereka
.
Sebagai kesimpulan nya kita berada diatas kapal hendaklah
comply dgn company regulation dan mana2 IMO convention yang berkaitan . ingatlah bahawa crew juga seorang manusia,
mereka mencari makan untuk anak bini semasa bekerja , jadi jaga lah mereka seperti keluarga kita sendiri.
No comments:
Post a Comment