Wednesday, 28 November 2018

Harga Sebuah Pengalaman



Pengalaman paling diingati di atas kapal

Antara pengalaman yang paling saya tak boleh lupa semasa di atas kapal ialah kapal saya iaitu MV PDZ MAJU blackout di tengah laut cina selatan selama tiga hari.Kejadian itu adalah paling kritikal kerana kami krew-krew kapal berada dalam kegelapan selama 3 hari dan tidak tahu kedudukan kami pada waktu itu.Hal ini membuatkan kami berasa tidak senang iaitu dalam keadaan panas dan waktu menggunakan elektrik dan air bersih juga dihadkan pada semua krew kapal.Nasib kami juga tidak baik pada waktu iatu bekalan makanan kami hampir habis..Kami terpaksa berjimat dalam segala benda dan terpaksa menjadikan mee segera sebagai makanan utama kami pada setiap hari.

Dalam kejadian ini,krew enjin adalah yang paling sibuk sekali sebab mereka berhempas pulas menyiapkan atau membaiki mekanikal-mekanikal kapal yang telah rosak.Jam demi jam sehinggakan mereka tidak dapat tidur hanya semata-mata ingin menyiapkan kerja mereka..Kami krew dek juga memberi bantuan kepada krew enjin dalam menyiapkan mekanikal yang rosak walaupun kami tidak mahir terhadap mekanikal kapal.Dalam hal ini juga apabila kesemuanya siap,kami menerima dugaan lagi sekali iaitu tali kapal lain telah sangkut di bilah kapal kami.Saya dan seorang Ab telah turun ke air menggunakan Jacob ladder dan memotong tali berikut untuk melancarkan pergerakan kapal untuk bergerak.


Add caption


Perjalanan kami seterusnya bersambung untuk menuju ke Pelabuhan Kota Kinabalu..Semasa dalam perjalanan kami,Turbocharger kapal kami telah surging iaitu bergegar secara tiba-tiba  dalam anggaran 10 batu nautika dari pelabuhan kota kinabalu.Kapten kapal telah memberi tahu pihak ofis terhadap keadaan kami pada masa itu.Pihak ofis mengambil keputusan untuk menyuruh kapal tunda untuk tunda kapal kami ke pelabuhan ,hal ini kerana kargo kami telah delay untuk beberapa hari jadi kami kena selesaikan urusan charterer terlebih dahulu sebelum membaiki turbocharger kami yang rosak itu.Selesai habis kami meletakkan kargo kami di pelabuhan, kami disuruh berlabuh di kota kinabalu sementara menunggu bantuan teknikal dari darat untuk membekalkan barang-barang ganti turbocharger..Kapal itu juga terpaksa menunggu barang tetapi akhirnya ofis menyuruh kapal itu untuk masuk docking.jadi kami perlukan clearance untuk masuk docking di China.Dalam kejadian itu, kapal MV PDZ MAJU itu telah berlabuh di situ sampai sekarang akibat kompeni kapal telah lingkup.Saya juga bernasib baik bahawa pada waktu itu juga gaji semua sudah dibayar dan saya telah design off kan juga di situ..Jadi hal ini memberi saya peluang untuk mencari pengalaman di kapal lain.


sumber gambar:Google image


No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...