Monday 7 May 2018

Cakoi Atau Kuih Kayu Keramat



CAKOI ATAU KUIH KAYU KERAMAT?

Siapa kat sini peminat cakoi atau kuih kayu keramat? Ramai orang jual cakoi dan kuih kayu keramat di pasar malam atau tepi jalan. Kalau dapat yang sedap tentu untunglah tapi kalau dapat yang tak sedap mesti menyesal taknak beli lagi. Biasanya cakoi ni ada dimakan dengan sos kastard manis dan terlalu jarang nak jumpa dimakan dengan sos cili.

Cakoi
            Di Johor, cakoi akan dimakan dengan sos cili tetapi apabila saya ke tempat lain mula rasa janggal apabila dicicah dengan kuah manis. Maklumlah, saya kurang suka makan makanan yang terlalu manis jadi terasa pelik apabila cakoi dimakan dengan kuah manis.
            Cakoi dengan Kuih Kayu Keramat sedikit berbeza walaupun kelihatan serupa. Cakoi lebih lembut & ringan serta perlu dicicah dengan sos untuk dimakan manakala Kuih Kayu Keramat agak padat & berat sikit. 


Kuih Kayu Keramat

      Cakoi atau Kuih Kayu Keramat? Saya pilih cakoi. Sekarang pun McDonalds dah keluarkan cakoi juga. Nampak tak cakoi ni dapat permintaan ramai? Sesiapa yang tak pernah cuba, korang patut cuba makan. Enak dimakan begitu saja tau.


Cakoi McDonalds

Kita sekali lagi telah dilanda fenomena “dessert” baru yang ditularkan. Cakoi telah diperbuat dengan beraneka jenis perisa seperti coklat, cheese dan macam-macam lagi. Cubalah cakoi berperisa coklat. Cakoi coklat ini amat persis dengan Churros tetapi dengan cara orang Malaysia.
Cakoi beraneka perisa

Cuba kongsi sikit korang minat cakoi atau kayu keramat? Siapa minat cakoi kita geng! Byeeeeee.

Sumber gambar : Google Image


No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...