Saturday, 21 April 2018

MODULAR COURSE

hello, si hrini aku nk crita pasal modular course yang tengah aku amek skrg kat alam. modular course ni sbnarnya ada banyak . ontohnya ialah ecdis,radar, ena , basic fire fighting dan lain2. semua course ini wajib diambil kalau kita nak naik kapal . ianya adalh requirement drpda IMO . course ini adlah untuk menunjuk kn bahwa kita competence untuk melakukan sesuatu kerja di ats kapal. saya nk crita kn dkt anda semua tentang Electronic Navigation Aids(ENA).




Antara topic nya adalah Electo-Magnetic Radiation . bab ini menerangkan pasal there will be magnetic field around the wire when current passing thhrough the wire . the speedof radiation is 3000000 km/s . once the radiation is transmit , there will be no relationship between the antenna . speed radiation ini akan berkurang kerana ianya melalui perbagai  jeniis permukaan.

Seterusnya ialah Hyperbolic Navigation . bab ini menerangkan pasal. radiation antara dua station iaitu Master dgn Slave atau Slave dgn Slave. Hyperbolae terjadi apabila radiation antara kedua2 station tersebut intersect with each other . apabila dia intersect maksud nya kedudukan kapal bolehh berada di situ .

seterus nya kita masuk kepada equipment Loran-C . pada masa kini loran-c ini tidak diguna pakai kerana zaman moden ini kita mempunyai GPS .  GPS tterus bagi lat and long kapal kita tetapi loran c kita yang kena mencari nya sendiri .  4 faktor perlu diambil kira untuk menentukan slave, antaranya ialah;

1) TD gradient
2) baseline extension
3) strength of signal
4) angle of crossing

google image



Terdapat banyk term2 di loran c ini . antranya ialah ECD - envolope cycle different . maksudnya ialah distortion of pulse receive compared to the theoretical shape. maksud lain ialah pulse error to measure time different . seterusnya SNR - signal to noise ratio. mksudnya the quality of signal due to the noise. ratio untuk noise dan pulse mestilah 1 to 1.

Selain itu, ASF- additional secondary factor. ini adalah the reduction of speed of signal due to different surface . terdapat cara untuk masuk kn error bnda ini . dengan cara manual (daripada buku correcction) dan automatic. akhir sekali ialah CYC- cycle matching .  mksudnya the cycle in the pulse . setial pulse ini mempunyai 25 cycle . dan pada cycle yg ke 3 ianya boleh membezakan antara ground wave atau pun skywave.
terdapat juga NORTCH FILTER. ianya berfungsi untuk menyekat frekunsi yang mengacau loran c kita .

kita pergi ke equipment yang seterusnya . GPS . gps ini berfungsi untuk menentukan position kapal kita . selain itu kita boleh select satellitte mana yang kita nk guna atau pun buang . gps ni boleh dalam 2 mode iaitu 2D mode dan 3D mode . 2 D mode ini ialah bila ada hanya 2 benda iaitu latitude dan lonngitude . kalau 3D pula terdpt 3 bnda iaitu, lat, long dan altitude . biasaanya 3D akan digunakanoleh kapal trbng keran dari situ mereka boleh tahu ketinggian kapal terbang mereka semasa terbang di udara.

google image


akhir sekali kita pergi ke equipment yang terakhir iaitu ECHOSOUNDER . function benda i i adalah untuk melihat berapa jarak drpda bawah kapal kita ke dasar laut . equipment  ini sngat penting kerana dari situ kita boleh monitor kapal kita supaya tidak aground . terdpt 3 mode iaitu, surface, tranducer dan UKC. echosounder sngt penting untuk land fall dan offiing . setiap equipment terdapat error . antaranya ialah ;

1) wrong rotation of speed of stylus
2) phytogoras correction
3) zero mark not adjacent to the zero scale
4) variation of velocity of propagation.

false echoes;

1) aeration
2)multiples echo
3) false sounding due to greater depth
4) beamwidth
5) reflection
6)other cause of false echo
7) crossnoise
8) excessive roll and pitch

google image


so itu sahaja dpt saya share kat anda semua . semoga bermanfaat untuk anda .

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...