Tuesday 20 March 2018

Pisang

Pisang merupakan salah satu buah-buahan yg amat digemari penduduk tempatan. bukan juga di Malaysia sahaja, malah negara-negara jiran kita amat popular dgn pelbagai jenis pisang. Di Malaysia sahaja sudah mempunyai lebih dua puluh jenis pisang yg terdiri daripada pelbagai bentuk, ukuran dan rasa. Kegunaanya juga pelbagai bergantung kepada jenis pisang tersebut.

Segelintir penduduk terutama golongan muda masa kini tidak tahu dan tidak mengenali jenis-jenis pisang yg terdapat di Malaysia. Saya juga sejujurnya tidak lah arif tentang jenis-jenis pisang tetapi entry kali ni sy nak share dgn korang semua jenis-jenis pisang.

1. Pisang Emas
Pisang ini hanya bersaiz kecil akan tetapi rasanya sungguh lazat berbanding dgn jenis pisang lain terutama ianya ranum, warna isi dalamnya juga kuning keemasan. pisang ini mudah lebam dan bertukar menjadi kehitaman. Saiz panjang pisang ini selalunya 9cm dan lebar 3.5 cm sahaja. Pokoknya juga kecil sahaja.
Source:Google
2. Pisang Embun
Pisang embun juga antara pidang yg digemari ramai kerana saiznya yg besar dan puas dimakan secara mentah. Di Filipin ia dikenali sebagai ambon dan di Indonesia pula dikenali ambon putih. Tetapi pisang ini perlu dimakan segera kera isi dalamnya tidak tahan lama dan mudah lembik.

Source:Google

3. Pisang Abu
Pisang abu sering digorenguntuk dijadikan pisang goreng yg selalu dijual oleh peniaga. Pisang ini mudah didapati dimana-mana kedai kerana pisang ini selalu dicari oleh peniaga pisang gorang. Daun dari pokok pisang abu pula boleh digunakan untuk alas nasi lemak atau pelapik kuih kerana kekentalannya.
Source:Google
4. Pisang Nipah
Pisang ini juga sesuai digunakan sebagai pisang goreng dan tidak sesuai untuk dimakan mentah. Pokok buah pisang nipah ini ditanam untuk mendapatkan hasilnya,
Source:Google
Ternyata daripada 4 jenis pisang ini kita dapat tahu pelbagai kegunaan setiap jenis pisang yg terdapat di Malaysia ini. Ada banyak lagi jenis pisang kalau sy nak share dalam entry ini tapi sy akan sambung next entry sy kalau ade kelapangan.

Buah pisang juga amat baik untuk kesihatan setiap yg makannya. Pisang adalah salah satu sumber potassium, iaitu menjaga mineral penting untuk penjagaan tekanan darah normal dan fungsi hati. Dinasihatkan juga supaya makan 2 biji pisang dalam satu hari. Semoga entry kali ini bermanfaat kepada pembaca diluar sana. kalau ade sesiapa yg ingin share tentang kelebihan dan kegunaan jenis pisang amatlah dialu alukan memberi pendapat diruang komen. :)


No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...