Tuesday 13 March 2018

Highland Tower

Tragedi 11 Disember 1993 merupakan satu tragedi ngeri yg tidak dapat dilupakan oleh rakyat Malaysia sehingga. Pada tarikh keramat itu, telah berlakunya 1 blok drpd 3 blok setinggi 12 tingkat telah runtuh disebabkan oleh tanah runtuh dibelakang bangunan tersebut. Bangunan tersebut dinamakan Highland Tower. Lokasi kejadian ini terletak di Taman Hillview, Ulu Kelang, Selangor. Tragedi tersebut merupakan satu-satunya tragedi bangunan runtuh yg pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan pada tahun 1857. Kejadian menyayat hati seluruh warga kota Kuala Lumpur dan juga seluruh rakyat Malaysia telah meragut seramai 48 nyawa yg direkodkan.
Source:Google
Musim tengkujuh pada ketika iaitu pada bulan November dan Disember itu merupakan faktor utama kejadian bangunan runtuh itu. Hujan lebat bearutan setiap hari tanpa henti menyebabkan banjir, banjir kilat dan tanah runtuh. Takungan air hujan dibelakang blok 1 telah memecahkan tembok tempat parking kereta yg mengakibatkan gelonsoran tanah berlaku. 
Source:Google
Anggota bomba dan penyelamat buntu utk melakukan tugas mereka cari dan menyelamatkan mangsa yg tertimbus dalam runtuhan. Pihak bomba juga pada ketika itu tergamam melihat kejadian tanah runtuh yg sungguh dahsyat buat kali pertamanya. Tetapi, usaha mereka utk menyelamatkan mangsa tidak terputus malah memberi semangat utk menjalankan amanah mereka dan dibantu penduduk setempat. 
Source:Google
Hari berganti hari, malam diganti siang, proses mencari mangsa tertimbus diteruskan lagi utk mengumpulkan mangsa kejadian dan proses pengecaman wajah mangsa oleh pihak keluarga utk dikebumikan. Suasana pilu sepanjang hari selama berminggu kerana kepiluan kejadian tersebut masih segar dalam ingatan penduduk Highland Tower. 
Source:Google
Kini, Highland Tower telah bertahun tahun mereput begitu sahaja. Ramai yg mengatakan blok 2 dan 3 itu menjadi port utk penagih dadah dan mat gian utk melapiaskan nafsu. Tempat ini juga sering dikunjungi kumpulan paranormal untuk pengembaraan dan penyiasatan aktiviti paranormal. 
Source:Google

Source:Google

Source:Google






No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...