Wednesday 14 February 2018

Tips Interview Kerja

Hello ladies and gentlement,

Sources:Google
Well, kali ni aku nak fokus dalam dunia realiti dalam dunia pekerjaan. Aku bukan budak pandai. Aku bukan best scorer dalam kelas ketika di bangku sekolah. Aku bukan orang yang akan dicari untuk tempat dirujuk sebab bukannya gempak dalam study pointer pun biase biase jee orang cakap. Bila pointer biasa ni confident level untuk pergi interview pun menjunam habis rasa takut untuk belit ayat kenapa pointer tak memberangsangkan interviewer.

But yeah, kali ni aku nak share tips tips interview. Aku bukan orang yg pernah hadir beratus interview. Kalau campur-campur semua, ade lah jugak serba serbi pengalaman yg dapat dicoret dalam blogs saya kali ni. Bila gagal utk first time interview, dari situ lah aku megkaji dan mentelaah beberapa rujukan utk perform masa interview. Aku akan bincangkan 2 tips paling penting untuk interview yg biasa jadi masalah kepada calon interview.

1. Resume / Curriculum vitae (CV).
Ini adalah benda pertama yang dinilaikan sebelum kau dipanggil untuk temuduga. Kau akan dipanggil temuduga ataupun tidak adalah based on apa yang kau tulis dalam resume kau. Persoalannya sekarang ni, Apasal design resume kau tak ada seni? Apasal template resume kau sama je dengan orang lain? Apasal kaler hitam putih je? apa masalahnya kalau buat resume kau tu cantik? Siapa tak suka benda cantik bhai. Semua orang suka benda cantik. Different is good. Cantik is good. Find something yang membuatkan resume kau nampak ceria. Be creative. Kalau kat resume pun tak boleh creative, camne nak creative dalam pekerjaan?

Sources:Google
2. Attire
As for the attire, kalau korang apply for Engineering field, korang boleh kalau nak pakai t-shirt berkolar, seluar khakis / slack, baju kemeja tuck out, no tie, kasut or apa-apa je lah asalkan korang nampak handsome dan cool. Tapi masalahnyaaaa nak apply bahagian admin datang dgn attire macam ni mmg dorang usha lain macam lah dekat korang. Pakai lahh kemeja formal dgn tie bro baru lah handsome. Pastu sembur lah sikit perfume, yg murah2 jee tayah nak victoria secret, uber man jee dah nice bau dia asalkan takde lah bau lain macam kan. Seluar tuhh pakai lah slack hitam jangan kau pakai jeans pulak. Make sure kasut tip top takde lumpur dekat kasut macam baru balik kebun tuh. Bersihkan lah sikit okay sebelum pergi interview okay. 
Sources:Google
Sources:Google

Harap 2 tips yg paling mustahak utk menhadapi temuduga ini boleh membantu anda dapat pekerjaan yg korang idamkan selama ini. Akhir sekali, sy mengucapkan agar semua pembaca mendapat menjalani sesi temuduga dengan baik dan mendapat keputusan yg boleh dibanggakan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...