Monday 5 February 2018

MINATKU RXZ



RXZ…ha..pasti orang tertanya Tanya apa itu rxz Kan kan kan??



Okay disini saya ingin menceritakan apa itu RXZ.RXZ ialah motor keluaran Yamaha yang berkuasa 135cc dengan sistem dua lejang,walaupun rxz ini motor keluaran lama namun penunggang yang pernah merasai pengalaman menunggang motor ini pasti akan merasa syokk yang teramat terutama kepada penunggang yang berjiwa motor,Pada awal keluaran motor ini pada tahun 1980-an,RXZ yang pertama diperkenalkan pada masa itu hanya dengan transmisi 5-kelajuan,kotak speedometer dan paip ekzos tanpa ruang resonans.Walaupun reka bentuk yang pertama kurang realistik,tetapi ia masih relevan dan tetap kelihatan garang di jalan raya.

Bak kata orang dahulu,sesiapa yang memiliki motor ini pasti kelihatan macho,mempunyai gaya hidup yang menyeronokkan dan personality yang berani.

Pada tahun 1990-an,Pihak Yamaha telah menaik taraf motorsikal ini dengan menjadikan ia kepada 6 transmisi dengan menaik taraf sistem ekzos dengan lebih resonan.

Antara model RXZ yang pernah dikeluarkan di Malaysia ialah:
                                                                                                    
  1.RXZ 5 SPEED
                                                                                                       
  2.RXZ BOSS 6SPEED
                                                                                                          
  3.RXZ MILLENIUM
                                                                                                       
  4.RXZ CATALYZER

























Motorsikal ini dikatakan lejen di Malaysia kerana pada masa ini terdapat banyak mujtamak masyarakat menunggang di lebuhraya tanpa kira usia tua atau muda.Namun demikian,oleh hal kelajuan RXZ ini sendiri ramai golongan muda sekarang ini menyalahgunakan minat ini dengan melibatkan diri di dalam kegiatan lumba haram,tetapi bagi peminat setia RXZ itu sendiri mereka pasti akan menilai sendiri nilai cintakan minat itu dengan betul.


EVENT GATHERING rxz

RXZ 5 SPEED













Sumber gambar:www.google.com/rxz

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...