Sunday 27 May 2018

BAZAR RAMADHAN !!!


Ramadhan tiba lagi !!!!!! 
Alhamdulillah bertemu lagi kita pada ramadhan tahun ini. Syukur kerana Allah memanjangkan umur kita sehingga ramadhan tahun ini . pada bulan ramadhan ini mestilah semua org akn ke bazar ramadhan kn. Sepertimana yang kita tahu, bazar ramadhan adalah merupakan tempat bagi pelbagai juadah berbuka puasa dijual untuk umat Islam ketika bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

Anda boleh singgah sebentar untuk memilih hidangan kegemaran anda daripada pelbagai juadah yang dijual di mana-mana bazar berdekatan dengan kawasan sekitar anda.

google image
1. Bazar Ramadhan Melaka Mall (until midnight)
2. Bazar Ramadhan MITC
3. Bazar Ramadhan Bukit Baru
4. Bazar Ramadhan Taman Cempaka
5. Bazar Ramadhan Peringgit
6. Bazar Ramadhan Bukit Beruang
7. Bazar Ramadhan Bukit Katil
8. Bazar Ramadhan Alor Gajah
9.Bazar Ramadhan Masjid Tanah
10.Bazar Ramadhan Duyong
11.Bazar Ramadhan Bemban
12.Bazar Ramadhan Jasin
13.Bazar Ramadhan hang tuah mall


Semoga dengan perkongsian ini, sedikit sebanyak dapat membantu korang untuk membeli juadah makanan di bazar ramadhan Melaka bagi berbuka puasa khususnya kepada orang Melaka sendiri.

Kebaikan Bazar Ramadan


1) Pelbagai pilihan jenis dan kuantiti juadah berbuka dan kuih muih
2)Masa yang cepat dengan membeli terus dan tidak perlu buang masa masak di dapur
3)Memudahkan dan menyenangkan kepada kakitangan yang bekerja 
4)Rezeki yang melimpah ruah kepada peniaga
5)Harga barangan jadi murah di sebabkan persaingan

google image

Keburukan Bazar Ramadan

1)Pembaziran kerana secara automatik kita akan membeli dengan kuantiti banyak di waktu perut kosong, akhirnya makanan tidak habis dan dibuang begitu sahaja.
2)Parkir kenderaan yang susah dan bila meletak kenderaan jauh terpaksa pula berjalan kaki
3)Trafik yang sesak disekitar kawasan bazar mengundang kemalangan jalanraya 
4)Sampah sarap semasa dan selepas berniaga akan bertimbun dan jika tidak diuruskan dengan baik akan menyebabkan bau, menyakitkan mata dan menjejaskan kesihatan
5)Bazar ramadan yang berskala besar dengan berbagai keperluan hari raya akan dibuka sehingga larut malam menjadi tempat pertemuan dan bergeselan lelaki dan wanita terutama di kawasan padat pengunjung, bakal mengundang gejala maksiat.
6)Ramai peniaga yang tidak menutup aurat, tidak solat dengan alasan pakaian kotor malahan ada yang secara terang-terang menyedut air minuman sambil berniaga (tidak berpuasa)
7)Makanan tidak bersih, juadah yang dihidangkan tidak ditutup, mudah terkena habuk dan kotoran serta dihinggap lalat menyebabkan pembeli sakit perut serta ceret beret.
8)Sewa tapak gerai yang mahal tanpa bumbung, belum lagi kira yang pekej kanopi, lagi melambung harganya, pihak ini sengaja mencari kesempatan membuat keuntungan atas angin padahal yang berniaga semua satu bangsa dan satu agama. Akhirnya untuk menampung kos yang tinggi, para peniaga terpaksa menaikkan harga jualan termasuk GST. Inilah pihak yang mengambil kesempatan boleh dikatakan sebagai 'Melayu tipu Melayu'.
9)Penutup pintu rezeki peniaga gerai di tempat lain dengan menyita dan meletak pita keselamatan melarang mereka berniaga dan melarang orang menbeli adalah satu tindakan yang zalim, sedangkan mereka telah berniaga di tempat itu sejak puluhan tahun.

BAZAR RAMADHAN DEPAN MC !!
(GOOGLE IMAGE)

BAZAR RAMADHAN HANG TUAH MALL !!
(google  image)

No comments:

Post a Comment

INDAHNYA PENGALAMAN

Hye, bertermu kembali untuk blog kali ini.hahaa. Yaa, mungkin ini blog terakhir untuk sesi tahun 2018. Jika deberi kesempatan, bertemu kemba...